torsdag 20. desember 2007

nattkvinnen

Selv om jeg i praksis nå er nattkvinnen, finner jeg det vanskelig å identifisere meg med henne. Jeg heier mer på kvelden enn natten. Kvelden vinner suverent i alle meningsmålinger, og natten seiler inn på en eventuell 2.plass. Sorri natt, men du er for kjedelig. Joda. Natten har uten tvil sin sjarm. Mystisk og stille og alt det der. Men så har det seg jo en gang slik at nattens sure bismak består i en uunngåelig tretthet. Natten kommer rett og slett litt dårlig ut av den enkle grunn å være skjebnesbestemt til å eksistere når den ganske befolkning tilsynelatende sover. Derav kjedelig. Natten taper. I hvert fall hvis man sammenligner med kvelden. Og det gjør man jo som kjent. Kjære natt. Jeg beklager å meddele at slaget er tapt. Kvelden har vunnet. Jeg konkluderer med å være en kveldskvinne, selv om det er det jo virkelig ingen som ville komme på å kalle noen kvinne.

3 kommentarer:

Torstein sa...

Heia kvelden! Men gjerne den sene kvelden...

Unknown sa...

Som Nattevaktinne føle eg at det blir mitt lodd å sei någen gode ord om nattå og dens mystikk.

- Alt e stillt om nattå. Ein kan gå ut og kjenna at ein e aleina i verden, sjøl om ein bur i Oslo
- Denne nattå f.eks med rim på trenå og ingenting vind, e det heilt magisk å stå ute. Det e som om verden bare pakke deg inn, og du kan sveva rundt.
- Om nattå e der stjerner, som hjelpe deg å setta perspektiv på deg sjøl som menneske
- NrK sende svisj på tri kanaler, så ein kan velga mellom køntrigodbiter og julevideoar fra det glade 80-tall
- Landet stoppe opp om nattå; butikker, t-bane, nyheter. Så om du e oppe, kan du føla at du gjer ein forskjell fordi du ikkje stoppe opp.
- TV3 sine d-filmer som ein ikkje ville brukt tid på å sjå om dagen.
- du kan setta deg ner å lesa dagens avis når den komme ca kl 05.00, og føla at du begynne dagen godt.

Anonym sa...

Jeg vil gjerne slå et slag for dagen jeg. Syns dagen ofte blir litt undervurdert og føler at den ikke får den hederen som er fortjent. Det er lyst og alle problemer virker mye mindre, Du kan nyte den i fulle drag uten å måtte tenke på hvilke konsekvenser dette kan få for neste dag. du er våken og på alerten. Sola SKINNER (av og til). Mye mer som gjør dagen til et fullgodt og om ikke bedre alternativ til kvelden og natten, men jeg kommer ikke på det nå;-) (eller har ikke tid;-)